K2 * Thema HERFST!
K2 Fotoverslag thema HERFST :
-waarneming van herfstvruchten, herfstbalderen, maïs, pompoen, ... we vonden ze meestal allemaal zelf op wandel in het bos... al swipend tussen de bladeren
-de warme herfstkleuren leren kennen en gebruiken in al onze werkjes
-herfstspelletjes spelen : de boomhaard HABA (2 variaties) en het heksenspel
-herfstkroon : balderen van klein naar groot, we zoeken steeds de kleinste, ook de echte herfstbladeren doen mee
-wandelende boom : rustig dansen - uitbeelden - lied
-schrijfdans de appelboom : eerst de boom dansen, daarna de boom tekenen met beide handen
-gezellig genieten tussen de gigantische oude bomen in het kasteelpark, ze ademen goede lucht voor ons uit, ze ruiken zo lekker, zo voelden wij de herfst
-NERVEN tekenen : mooie lijnen naast elkaar - ze kleurden onze gang aan de herfsttakken
-tuff tray 1 : met denappels en elastiekjes experimenteren (fijne motoriek)
-tuff tray 2 : vol herfstmateriaal om te sorteren in de juiste mandjes, volgens de magische woorden van de schatkist weten we hoe we alles noemen = we maakten er ook eentje voor thuis, dan kunnen jullie samen op schattenjacht naar al die mooie schatten uit de natuur bv tijdens een boswandeling
-fruitdagen : met gezonde mandarijn (ik kan al zelf zijn jasje afdoen) en peer (lied fuitsalade is al heel gekend en wordt dan volop gezongen en gedanst)
-handversje : er waren eens een spinnetje, dat zocht een vriendinnetje, het zocht eens langs hier, het zocht eens langs daar, maar het vond niemand... echt waar! Er was eens een ander spinnetje, dat zocht ook een vriendinnetje, het zocht eens langs hier, het zocht eens langs daar, maar het vond niemand... echt waar! Er waren eens twee spinnetjes, die zochten een vriendinnetje, ze zochten langs hier, ze zochten langs daar, en toen, toen vonden ze elkaar.
-patronen leggen met kastanjes
-het hele lieve herfstverhaal : "waar blijft de herfst" (ook op youtube te zien) beluisteren, bespreken (bv. leugentjes om bestwil), navertellen en uitbeelden met de handpoppen (kijken - naspelen)
-kastanjes tellen en op dezelfde manier leggen als in de ei-dozen/voorbeeld
-ploffende popcorn (ipv pompoensoep) : uitbeelden en maken (vol verwondering) en proeven mmm (op dat moment hadden we enkele peutertjes in onze klas die mee konden genieten & smullen van dit wonder-momentje :)
-reeksen/patronen stickeren voor aan onze herfst-tak
-de ristdiploma's gingen met bijna iedereen mee naar huis, tip top bravo!
-het sprookje van "Doornroosje" met de roos en haar doornen, met het spinnenwiel en de mooiste zoen en toen ... werd iedereen wakker na 100 jaar slaap
-takken van kort naar lang en van lang naar kort (er hangt hierover een "reminder" aan ieders herfsttak)
-gooien en tellen met de dobbelsteen : heb je dezelfde ogen gevonden op je blad dan mag je 1 bijpassende herfstvrucht inkleuren en gooien maar
-GO: zaadje wordt boom waar vogeltjes hun nesten in bouwen (naar het mosterdzaadje) & bijbelverhaal "de barmhartige Samaritaan" met juf Margeaux, we filosofeerden ook over doodgaan naar aanleiding van de foto's die Loà meehad van haar hondje Beamer en koppelden hier een verhaal en gesprek aan ... heel mooi wat dan uit die kindermondjes komt bv. "waar ben je dan als je dood bent?" Elles : "bij alle andere dode mensen"...
-het regent, het regent : wolken uitprikken & eronder plakten we een serieuze regenvlaag (wasco)
-we sloten af met herfstige mandala's
-& mét herfstkroon, herfstgrime én mét herfsttak in de hand eren we deze mooie periode en sluiten we dit natuurthema (niet helemaal hoor) af - gezellige herfstvakantie, juf Rose







































































































































































